Ruwac header med KeyVisual AAV

Villkor för reparationer av maskiner och anläggningar för inrikesverksamhet

För användning gentemot

1. en person, som vid tecknande av avtalet agerar i utövandet av sin kommersiella eller självständiga yrkesverksamhet (företag)
2. Juridiska personer inom offentlig rätt eller offentligrättslig fond.

I. Avtalstecknande, allmänt

1. Om det finns en obestridd skriftlig orderbekräftelse, är den avgörande för innehållet i avtalet och omfattningen av reparationen.

2. Om reparationsobjektet inte har levererats av uppdragstagaren skall kunden hänvisa till befintliga kommersiella skyddsrättigheter avseende objektet; om uppdragstagaren inte är vållande, håller kunden uppdragstagaren fri från ev. anspråk från tredjepart på basis av kommersiella skyddsrättigheter.

II. Ej genomförbar reparation

1. De tjänster som har utförts för överlämnande av kostnadsförslag samt övrig insats som har genererats och som skall påvisas (felsökningstid lika med arbetstid) debiteras kunden, om reparationen inte kan utföras skäl som uppdragstagaren inte kan svara för, i synnerhet eftersom

  • det reklamerade felet inte uppträdde vid inspektion,
  • reservdelar inte kan införskaffas,
  • kunden har försummat det överenskomna datumet,
  • avtalet har sagts upp under genomförandet.

2. Reparationsobjektet behöver försättas i ursprungsskicket mot kostnadsersättning endast om kunden uttryckligen så önskar såvida inte de vidtagna arbetena inte var nödvändiga.

3. Vid icke genomförbar reparation ansvarar uppdragstagaren inte för skador på reparationsobjektet, överträdelse av avtalsenliga sidoskyldigheter och för skador som inte uppstått på själva reparationsobjektet, oavsett vilken rättslig grund som kunden åberopar. Uppdragstagaren är däremot ansvarig vid uppsåt, grov vårdslöshet å innehavarens/organens eller ledande anställdas sida samt vid uppsåtlig överträdelse av väsentliga avtalsskyldigheter. Vid uppsåtlig överträdelse av väsentliga avtalsskyldigheter ansvarar uppdragstagaren – förutom vid uppsåt och grov vårdslöshet å innehavarens/organens eller ledande anställdas sida – endast för den avtalstypiska, rimligen förutsebara skadan.

III. Kostnadsuppgifter, kostnadsförslag

1. Om så är möjligt anges ett preliminärt reparationspris för kunden vid avtalstecknandet, i annat fall kan kunden sätta kostnadsgränser.

Om reparationen inte kan utföras till dessa kostnader eller om uppdragsgivaren anser att ytterligare arbeten måste genomföras under reparationen, skall kundens samtycke inhämtas om de angivna kostnaderna överskrids med mer än 15%.

2. Om ett kostnadsförslag med bindande prisuppgifter önskas innan reparation utförs skall detta uttryckligen begäras av kunden. Ett sådant kostnadsförslag är – om inte annat avtalats – bindande endast om det avges skriftligt. Det skall betalas. De tjänster som har utförts för överlämnande av kostnadsförslaget debiteras inte kunden om de kan tillgodoräknas vid genomförandet av reparationen.

IV. Pris och betalning

1. Uppdragstagaren har rätt att begära en rimlig förskottsbetalning vid avtalstecknandet.

2. Vid debitering av reparationen skall priserna för använda delar, material och specialinsatser samt priserna för arbetsinsatser, kör- och transportkostnader redovisas separat. Om reparation utförs p.g.a. ett bindande kostnadsförslag räcker det med en referens till kostnadsförslaget varvid endast avvikelser i arbetsinsatsen skall anges separat.

3. Moms debiteras kunden i vid var tid gällande omfattning.

4. En eventuell korrigering av fakturan från uppdragstagarens sida och en reklamation från kundens sida måste göras skriftligt senast fyra veckor efter att fakturan ankom

5. Betalning skall erläggas vid inspektion och utlämning eller översändning av fakturan utan kassarabatt.

6. Kunden har inte rätt att hålla inne betalningar p.g.a. att uppdragstagaren har bestritt motkrav.

7. Kunden har inte rätt att räkna upp ev. av uppdragstagaren bestridda motkrav utifrån andra rättsförhållanden.

V. Medverkan och teknisk hjälpinsats genom kund vid reparation utanför uppdragstagarens fabrik

1. Kunden skall på sin bekostnad stödja reparationspersonalen vid genomförandet av reparationen.

2. Kunden skall vidtaga de nödvändiga särskilda åtgärder som krävs för skyddet av personer och egendom på reparationsplatsen. Denne skall även underrätta reparationsansvarig om befintliga särskilda säkerhetsföreskrifter, om dessa är av betydelse för reparationspersonalen. Denne informerar uppdragstagaren om överträdelser genom reparationspersonalen av sådana säkerhetsföreskrifter. Vid allvarliga överträdelser kan denne vägra tillträde till reparationsplatsen för personen ifråga i samförstånd med reparationsansvarig.

3. Kunden är skyldig att stå för sina kostnader för teknisk hjälpinsats, i synnerhet:

a) Tillhandahållande av erforderlig lämplig hjälppersonal i det antal som krävs för reparationen och för den erforderliga tidsrymden; hjälppersonalen skall följa reparationsansvarigs instruktioner. Uppdragstagaren tar inget ansvar för hjälppersonalen. Om hjälppersonalen har orsakat en defekt eller skada p.g.a. instruktioner från reparationsansvarig gäller bestämmelserna i avsn. X och XI.

b) Genomförande av allt bygg-, ballast- och ställningsarbete inkl. anskaffning av erforderliga byggmaterial.

c) Tillhandahållande av nödvändiga anordningar och tunga verktyg samt erforderliga behovsföremål och -material.

d) Tillhandahållande av uppvärmning, belysning, driftskraft, vatten, inkl. erforderliga anslutningar.

e) Tillhandahållande av nödvändiga, torra och låsbara utrymmen för förvaring av reparationspersonalens verktyg.

f) Skydd av reparationsplatsen och -materialen mot skadlig påverkan oavsett slag, rengöring av reparationsplatsen.

g) Tillhandahållande av lämpliga, stöldsäkra uppehållsrum och arbetslokaler (med uppvärmning, belysning, tvättmöjlighet, WC) och första hjälpen för reparationspersonalen.

h) Tillhandahållande av material och vidtagande av alla övriga åtgärder som krävs för reglering av reparationsobjektet och genomförande av avtalsenlig provning.

4. Kundens tekniska hjälpinsats måste garantera att reparationen kan börja omedelbart efter att reparationspersonalen har anlänt och kan genomföras utan fördröjning fram till besiktning genom kund. Om särskilda planer eller anvisningar från uppdragstagaren är nödvändiga skall denne ställa dem till kundens förfogande i god tid.

5. Om kunden inte uppfyller sina skyldigheter har arbetstagaren efter en fristbestämning rätt men inte skyldighet att vidta de åtgärder som åligger kunden i dennes ställe och på dennes bekostnad. I övrigt berörs inte uppdragstagarens lagstadgade rättigheter och anspråk.

VI. Transport och försäkring i uppdragstagarens fabrik

1. Om inte annat är skriftligt överenskommet genomförs, om kunden så kräver, till- och fråntransport av reparationsobjektet – inkl. ev. förpackning och lastning – på dennes bekostnad, i annat fall levereras reparationsobjektet från kunden på dennes bekostnad till uppdragstagaren och hämtas igen av kunden efter genomförd reparation hos uppdragstagaren.

2. Kunden står för transportrisken.

3. Om kunden så önskar försäkras på dennes bekostnad fram- och ev. returtransporten mot försäkringsbara faror, t.ex. stöld, brott, brand.

4. Under reparationstiden i uppdragstagarens fabrik finns inget försäkringsskydd. Kunden svarar för upprätthållandet av befintligt försäkringsskydd för reparationsobjektet, t.ex. avseende brand-, ledningsvatten-, storm- och maskinbrottsförsäkring. Endast om kunden så uttryckligen önskar och på dennes bekostnad kan försäkringsskyddet för dessa faror ombesörjas.

5. Om kunden dröjer med övertagandet kan uppdragstagaren debitera en avgift för förvaring i sin fabrik. Reparationsobjektet kan förvaras även på annat sätt om uppdragstagaren så bedömer nödvändigt. Kunden står för kostnader och risker i samband med förvaring.

VII. Reparationsfrist, reparationsfördröjning

1. Uppgifterna om reparationsfrister baseras på skattningar och är därför inte bindande.

2. Överenskommelse om en bindande reparationsfrist, som måste vara angiven som bindande, kan begäras av kunden först när omfattningen av arbetena är exakt fastställd.

3. Den bindande reparationsfristen skall följas om reparationsobjektet är klart för övertagande genom kund fram tills att fristen löper ut, i händelse av i avtal fastställd kontroll vid förhandsmottagandet.

4. Vid senare tilldelade extra- och utökningsuppdrag eller vid erforderliga extra reparationsarbeten förlängs den avtalade reparationsfristen därefter.

5. Om reparationen fördröjs genom åtgärder inom ramen för arbetskonflikter, i synnerhet strejk och lockout, samt om omständigheter föreligger som uppdragstagaren inte vållat, inträder en rimlig förlängning av reparationsfristen om sådana hinder bevisligen har omfattande påverkan på färdigställandet av reparationen.

6. Om kunden drabbas av skada p.g.a. uppdragstagarens dröjsmål har kunden rätt att begära en schablonmässig dröjsmålsersättning. För varje full vecka av förseningen är denna 0,5 %, totalt med högst 5 % av reparationspriset för den del av det föremål som uppdragstagaren skall reparera vilken inte kan användas i rätt tid p.g.a. förseningen.

Om kunden ger uppdragstagaren – med beaktande av de lagstadgade undantagsfallen – en rimlig frist för fullgörande efter förfallodatumet och om fristen inte iakttages, har kunden rätt till hävning inom ramen för lagens bestämmelser. Denne är skyldig att, om uppdragstagaren med rimlig frist så begär, ange om denne gör bruk av sin hävningsrätt. Andra anspråk p.g.a. förseningen bestäms uteslutande enligt avsnitt XI. 3 i dessa villkor.

VIII. Besiktning

1. Kunden skall besiktiga reparationsarbetet så snart som denne fått information om att det har avslutats och om en kontroll av reparationsobjektet har ägt rum enligt avtal. Om reparationen inte är avtalsenlig har uppdragstagaren skyldighet att åtgärda defekten. Detta gäller inte om defekten är försumbar för kundens intressen eller beror på en omständighet som kunden har att svara för. Om en oväsentlig defekt föreligger kan kunden inte vägra besiktning.

2. Om besiktningen drar ut på sidan utan uppdragstagarens förskyllan gäller inspektionen som utförd efter att två veckor har gått sedan aviseringen om slutförd reparation kom.

3. I och med besiktningen bortfaller uppdragstagarens ansvar för detekterbara brister såvida inte kunden förbehållit sig rätten till hävdande av viss defekt.

IX. Äganderättsförbehåll, utökad panträtt

1. Uppdragstagaren förbehåller sig äganderätten till alla använda tillbehörsdelar, reservdelar och utbytesaggregat fram tills att alla betalningar enligt reparationsavtalet har kommit in. Säkerhetsavtal med innehåll därutöver kan tecknas.

2. På grund av sin fordran enligt reparationsavtalet har uppdragstagaren en panträtt till kundens reparationsobjekt som p.g.a. avtalet har hamnat i uppdragstagarens ägo. Panträtten kan även göras gällande p.g.a. fordringar från tidigare utförda arbeten, reservdelsleveranser och övriga insatser, såvida de står i samband med reparationsobjektet. För övriga anspråk på basis av affärsförbindelsen gäller panträtten endast om de är obestridda eller rättskraftiga.

X. Defektanspråk

1. Efter besiktning av reparationen ansvarar uppdragstagaren för brister i reparationen med uteslutning av kundens alla övriga anspråk oaktat nr 5 och 6 och avsnitt XI på så sätt att denne måste åtgärda defekterna. Kunden skall utan dröjsmål anmäla en konstaterad defekt skriftligt till uppdragstagaren.

2. Uppdragstagarens ansvar gäller inte om defekten är försumbar för kundens intressen eller beror på en omständighet som kunden har att svara för. Detta gäller i synnerhet för delar som kunden har tillhandahållit.

3. Vid eventuella ändringar eller underhållsarbeten som kunden eller tredjepart har utfört inkorrekt utan uppdragstagarens föregående samtycke upphävs uppdragstagarens ansvar för härur uppkomna följder. Endast i akuta fall av risk för driftssäkerheten och för avvärjande av oproportionerligt omfattande skador, varvid uppdragstagaren omedelbart skall informeras, eller om uppdragstagaren – med beaktande av de lagstadgade undantagsfallen – har låtit en tilldelad rimlig frist för felavhjälpande gå utan resultat, har kunden inom ramen för de lagstadgade föreskrifterna rätt att själv avhjälpa defekten eller anlita tredjepart för att göra det och begära ersättning från uppdragstagaren för de erforderliga kostnaderna.

4. Vid en berättigad reklamation står uppdragstagaren för de omedelbara kostnader som uppkommer genom defektavhjälpandet såvida ingen oproportionerlig belastning på uppdragstagaren uppstår härigenom.

5. Om uppdragstagaren – med beaktande av de lagstadgade undantagsfallen – låter den satta rimliga fristen för felavhjälpande löpa ut utan resultat, har kunden rätt till reduktion inom ramen för lagens bestämmelser. Endast om reparationen bevisligen är ointressant för kunden trots reduktionen kan kunden häva avtalet.

6. Ytterligare krav bestäms enbart enligt avsnitt XI.3 i dessa villkor.

XI. Uppdragstagarens ansvar, ansvarsfriskrivning

1. Om delar av reparationsobjektet skadas av uppdragstagaren skall arbetstagaren reparera dem, omleverera dem eller betala ersättning, efter eget val och på egen bekostnad. De kostnader som skall tillämpas för detta är till sin storlek begränsad till det avtalsenliga reparationspriset vid ringa vårdslöshet och grov vårdlöshet genom anställda som inte besitter ledande ställning. Dessutom gäller ansvar för skador på reparationsobjektet enligt avsnitt XI.3.

2. Om reparationsobjektet inte kan användas av kunden på avtalsenligt sätt, p.g.a. att uppdragstagaren medvetet har underlåtit att lämna förslag eller har lämnat felaktiga förslag eller råd, som skedde före eller efter avtalstecknandet, eller p.g.a. medveten överträdelse av andra avtalsenliga sidoskyldigheter – i synnerhet anvisning för användning och underhåll av reparationsobjektet – gäller bestämmelserna i avsnitt X och XI med uteslutning av kundens övriga anspråk. 1 och

3. För skador som inte har uppstått på själva reparationsobjektet är uppdragstagaren ansvarig – oaktat rättsliga grunder – endast

a. vid uppsåt,
b. vid grov vårdslöshet å innehavarens/organens eller ledande anställdas sida,
c. vid skada på liv, kropp, hälsa,
d. vid defekter som denne medvetet har förtigit, e. inom ramen för ett garantiåtagande,
f. om ansvar råder enligt produktansvarslagstiftningen för person- eller sakskador på privat använda föremål.

Vid uppsåtlig överträdelse av väsentliga avtalsskyldigheter är uppdragstagaren ansvarig även vid grov vårdslöshet å anställdas sida vilka inte har ledande ställning samt vid ringa vårdslöshet, i det senare fallet begränsat till den avtalstypiska, rimligen förutsebara skadan. Andra anspråk är uteslutna.

XII. Preskription

Alla anspråk från kunden – oavsett ur vilka rättsliga grunder – preskriberas efter 12 månader. För skadeståndsanspråk enligt avsn. XI. 3 a–d och f gäller lagstadgade frister. Om uppdragstagaren utför reparationsarbetena i ett byggnadsverk och orsakar dess bristfällighet därigenom gäller de lagstadgade fristerna.

XIII. Ersättningsinsats genom kund

Om de av uppdragstagaren tillhandahållna anordningarna skadas utan dennes förskyllan eller verktyg går förlorade på reparationsplatsen utan dennes förskyllan vid reparationsarbeten utanför uppdragstagarens fabrik är kunden skyldig att ersätta dessa skador. Skador som hänför sig till normalt slitage beaktas ej.

XIV. Tillämplig lagstiftning, laga forum

1. För alla rättsförhållanden mellan uppdragstagaren och kunden gäller endast den inbördes avgörande lagstiftningen i Tyskland för rättsrelationer mellan inhemska parter.

2. Laga forum är den domstol som ansvarar för uppdragstagarens säte. Uppdragstagaren har dock rätt att väcka talan på kundens huvudsäte.

VDMA
utgåva augusti 2012